|
Obdobné problémy jako SOS Praha řeší i občanská sdružení v Budapešti a Varšavě… WOST—Varšavský kulatý stůl o dopravěO co jde kulatý stůl za účasti všech zájmových skupin, který hledá konsensus jak řešit dopravu ve městě a vypracovává doporučení pro město. Účastníci: po jednom reprezentantu z každého zájmového okruhu: Vedení města+dopraváci (odbor územního plánování města, dopravní podnik, technická správa komunikací, dopravní policie Ekologické organizace (Klub za udržitelnou dopravu, Liga proti hluku, Federace zelených) Společenské organizace (Autoklub, Klub přátel kolej.dopravy, Nadace aktivní rehabilitace, postižení) Zaměstnavatelé (Spedice polská, Sdružení zaměstnavatelů) Vysoké školy a consulting (Centrum „Besip“ na TU Warsawa, Útvar rozvoje města) Zahraniční poradci (International center for sustainable cities, Vancouver regional district) veřejnost (formou elektronické diskuse) DOPORUČENÍ WOST:ZÓNOVÁNÍ DOPRAVY
Obecně—zónování = rozdělení Varšavy na zóny lišící se počtem parkovacích míst a jejich zpoplatněním povolenou rychlostí výškou tarifu MHD požadavky na kvalitu pěší a cyklo infrastruktury stupněm preference MHD kvalitou veřejných prostranství Parkování: Zóna I všude zpoplatněné regulovaný počet stání lokálně časově omezená stání nižší počet stání kompenzován systémem P+R a vyšší kvalitou MHD rezidentské slevy Zóna II plošně zpoplatněná lokálně krátkodobá bezplatná stání neohraničená doba parkování na hranici zón II a III
parkoviště u MHD rezidentské slevy Zóna III bez
zpoplatnění a regulace Rychlost: v zónách I a II plošně omezit na 50km/h, lokálně 30km/h (v Polsku je max.rychlost ve městech stanovena na 60km/h) MHD zvážit tarifní zvýhodnění I.zóny + obvyklá opatření Pěší v zóně I minimální šířka chodníku 2 m v zóně I preferovat obytné ulice rozvoj cyklostezek v I a II rozvoj bike+ride v III ROZVOJ
KOMUNIKAČNÍ SÍTĚ
Obecné zásady rozvoj sítě má za cíl především snížit vlivy dopravy na obyvatele a životní prostředí, je nezbytná veřejná diskuse koordinovat rozvoj silniční sítě a MHD, aby byl udržen či zvětšen podíl MHD na dělbě přepravní práce preferovat úsporná, rychle realizovatelná řešení s maximálním efektem Priority doplnit chybějící obvodové trasy, které odlehčí vnitřnímu městu modernizace stávající infrastruktury města bez výraznějšího zvyšování kapacity s cílem zlepšit jízdní podmínky, zejména křižovatky zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty a MHD zlepšit kvalitu veřejných prostranství Další kroky vytvořit vzorové zalidněné (hlavní) ulice sledovat skutečné dopady nových investic na dopravu Moderní systémy řízení dopravy—IAD (individuální automobilová doprava) i MHD Lokalizace zdrojů
dopravy hypermarkety,sklady posuzovat dopad na dopravu před jejich lokalizací regulovat nabídku parkování u hypermarketů hypermarkety povinně obsluhované kvalitní MHD MHD
Stav podíl MHD klesá (1970—90%, 1993—70%, 1998—66%) katastrofální příměstská doprava—veřejná doprava jen 19% Priority zásadní modernizace trasy rozvíjet metro (dnes 1 trasa) výrazně zlepšit a rozvíjet příměstskou železnici vytvořit ROPID přestupní uzly ROPID sjednotit tarif sjednotit prostředky na investice v MHD Financování propojit prostředky z různých veřejných rozpočtů změna: místo ročních rozpočtů dlouhodobé plánování na MHD více než na IAD zpoplatnit vybrané komunikace (elektronické mýto) soukromý kapitál Segregace prioritou je preference MHD v zóně I a při dojezdu do ní zavedení BUS pruhů + současné zvýšení nabídky preference na SSZ (světelných signalizačních zařízeních) za opatření k zajištění respektování BUS pruhů Informační systémy—podíl veřejnosti zapojit veřejnost do plánování změn v MHD informovat o plánech a rozhodnutích Linky + jízdní
řád prověření efektivity linkového vedení a jízdního řádu méně linek, kratší intervaly kategorizace linek A) expresní—projíždějí určité zastávky B) hlavní—přímé a jasné směry, krátké intervaly C) vedlejší—obsluha území, návaznost na B) D) periferní—do málo osídlených částí optimalizace jízdního řádu : staktování intervalů, proklady, přestupnívazby D. BESIP (bezpečnost silničního provozu) Stav nárůst počtu aut i nehodovosti Příčiny nedostatečný dozor nad dodržováním pravidel silničního provozu malá osvěta nerespektování bezpečnostních aspektů dopravy projektanty Organizační
aspekty zkoordinovat aktivity různých orgánů stanovit konkrétní cíle (např. o 30% méně nehodovosti za 3 roky) každoroční nezávislý audit stavu Besip vytvořit kvalitní a dostupný systém registrace a analýzy nehodovosti hodnotit vliv investic na úpravu dopravního režimu a nehodovost reklamy a Besip Dopravní
inženýrství zužování jízdních pruhů zvyšovat možnosti odbočování na křižovatkách více přechodů, analýza jejich bezpečnosti zrušit tlačítka pro chodce na křižovatkách časově ohraničené omezení rychlosti u škol participace občanů na změnách organizace dopravy Monitorovat stav komunikací stav, srozumitelnost a jednoznačnost dopravního značení Dozor instalovat automatické radary (náklady 135 000 zl, ročně vydělá 90mil!!) kamery na křižovatkách regulace nákladní dopravy větší dozor policie a městské policie Výchova a osvěta |
|