Zdroj: Mladá fronta Dnes
Datum vydání: 10.1.2003
Autor: Mudr. Pavel Bém
Rubrika: PRAHA [Praha]
Strana: 3
Účelnější je prodloužení metra na terminál Ruzyně
Se zájmem jsem si přečetl dopis pana ing. Petra Šlégra v
MF DNES 6. ledna 2003 "Demagogie proti rychlodráze". Pisatel se
domnívá, že hlavním argumentem, proč se radnice Prahy 6 v historii stavěla
proti rychlodráze, jsou ekologické důvody. Pan ing. Slégr tuto oblast
považuje za nepodstatnou a zastánce životního prostředí nazývá demagogy.
Dovolím si jeho velmi nepřesný a bohužel demagogicky stylizovaný článek uvést
na pravou míru.
Radnice Prahy 6 a já osobně, jako její bývalý starosta, jsem
se nikdy vehementně nestavěl proti rychlodráze KladnoPraha, naopak
rychlodrážní propojení severozápadní části středočeského regionu s hlavním
městem považuji s ohledem na obrovský počet denně přepravovaných osob
(převážně za prací) za mimořádně smysluplné. Na řadě jednání se zástupci
Středočeského kraje toto radnice Prahy 6 opakovaně deklarovala.
Kromě dopravní obslužnosti příměstského regionu však musí
rychlodráha plnit i další dvě funkce: obslužnost místní (včetně největšího
sídlištního komplexu na území Městské Části Praha 6) a obslužnost
mezinárodního letiště Ruzyně.
Podle několika odborných studií, které si nechala šestá
městská část zpracovat, ale i na základě řady zahraničních zkušeností se ukazuje,
že smysluplnějším a účelnějším řešením je prodloužení trasy metra A na
terminál Ruzyně.
Polemika: Toto řešení by bylo zcela optimální pro všechny
tři zmíněné dopravní funkce. Občané cestující z Kladna by se elegantně
dostali rychlodráhou na ruzyňské letiště, kde by přesedli do souprav
metra a pohodlně se dostali na cílové místo.
Turisté a cestující z ruzyňského letiště a nazpět by opět bez problémů
použili metro, které je nejenom rychlým, ekologickým, ale také kultivovaným
dopravním prostředkem a jistě nám neudělá před cizinci ostudu. Přibližně
20 tisíc Pražanů žijících v dostupnosti bývalé buštěhradské koňky (dnešního
drážního koridoru) bude moci pohodlně využívat metra pro dopravu do
zaměstnání či domů.
Hlavní argument proti projektu rychlodrážního spojení Kladna s Prahou
je tedy ve skutečnosti, že existuje lepší řešenía tím je kombinace
metra do Ruzyně a dále pak rychlodráhy do Kladna.
Druhým argumentem proti projektu rychlodráhy je fakt, že s ohledem na
minimalizaci finančních nákladů investor šetřil, kde se dalo, a tak
rychlodrážní těleso vedené povrchově s plánovanou vysokou frekvencí
vlakových souprav oběma směry skutečně dělilo Prahu 6 na dvě části a
podle odborných studii ztěžovalo místní dopravní obslužnost.
Tento problém se jistě dá řešit zvýšením počtu
mimoúrovňového křížení, ale jak víme, každý nový most stojí další peníze.
Urbanistické řešení povrchového nádraží v Dejvicích ve vzdálenosti 500 m od Pražského
hradu se pak stalo výsměchem představ o moderní Praze.
Teprve na dalším místě bych zmínil ekologické argumenty, nicméně ani ty
nejsou zanedbatelné. Zdvoj kolej není drážního koridoru ve Stromovce
nepochybně zásahem do ekotypu našeho "centrálního parku"je.
Je evidentní, že Prahou 6 preferovaná varianta je z mnoha
ohledů perspektivním projektem. Otázkou nicméně zůstává, kde na ni získat
nezbytné finanční prostředky. Stejnou otázku si však musíme položit při
hledám zdrojů na výstavbu rychlodráhy. V žádném případě bychom se neměli stát
neobjektivními lobbisty za jednu či druhou variantu, tak jak to činí ing.
Slégr. Radnice Prahy 6 je jistě připravena každému ze zájemců poskytnout všechny
nezbytné informace.
MUDr. Pavel
Bém (bývalý starosta Prahy 6 a současný primátor Prahy)
|