Hluk z dopravy
časopis Veřejná správa, č.
5
http://www.mvcr.cz/casopisy/s/2003/0005/index.html
Prof. MUDr. Jiří Havránek,
CSc.
Budou se kvůli hluku zavírat
ulice?
V roce 2000 byl přijat zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně
veřejného zdraví. V návaznosti na něj bylo přijato nařízení vlády
č. 502/2000 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací.
Toto nařízení stanoví (kromě řady jiných limitů) nejvyšší přípustnou
ekvivalentní hladinu akustického hluku A ve venkovním prostoru (§ 12,
odstavec 2 a příloha č. 6). V okolí komunikací, kde je převažujícím
zdrojem hluku hluk z pozemní automobilové dopravy, je nejvyšší
přípustná ekvivalentní hladina akustického tlaku LAeq ve dne 60 a v noční
době 50 dB. Pro tzv. "starou zátěž" jsou obě hodnoty o 12
dBA vyšší, tj. 72 ve dne a 62 v noci. "Stará hluková zátěž"
je vládním nařízením definována jako "stávající stav hlučnosti
ve venkovním prostoru, působený hlukem z dopravy, historicky vzniklý
do dne účinnosti tohoto nařízení".
Bezprostřední údiv, projevovaný správci silnic nad požadavky
nařízení vlády č. 502/2000 Sb., byl pozoruhodný. Stejné nejvyšší přípustné
hodnoty (bez dvanáctidecibelové korekce na starou zátěž), platily u
nás už od roku 1977 jako součást vyhlášky Mzd č. 13/1977 Sb. Je pravda,
že se uplatňovaly, a to zdaleka ne důsledně, pouze při posuzování nových
staveb. Postupně, v řadě tvrdých střetů s investory, se hygienikům
ve spolupráci s místními orgány dařilo prosazovat výstavbu protihlukových
clon (valů) tam, kde to bylo technicky možné a ojediněle i realizovat
náhradní zvukoizolační opatření na fasádách obytných domů.
Kolem "staré zátěže" (tento pojem až do vydání nařízení
vlády v roce 2000 oficielně neexistoval) se ale chodilo po špičkách.
Dřívější vyhláška sice v úvodu stanovovala povinnost uvést pokud
možno co nejdříve existující skutečnost do souladu s limity, neuváděla
však ani termíny, ani sankce, takže nikdo nedbal na to, že statisíce
obyvatel českých měst a vesnic bydlely v podmínkách, které byly
v rozporu s platnou legislativou, v bytech, které byly
vlastně zdravotně závadné. Několik desítek soudních sporů, vedených
postiženými občany, skončilo v nejlepším případě přiznáním bezvýznamné
slevy (5-10%) na nájemném, v ostatní většině případů bez výsledku,
protože neexistoval viník. Provozovatel komunikace nebyl podle silničního
zákona odpovědný za účinky provozu na okolí a původce hluku - anonymní
náhodné seskupení řidičů - byl nepostižitelný.
Emise hluku vozidel se podařilo zařadit do technických podmínek,
rozhodných pro způsobilost vozidla pro provoz na veřejných komunikacích.
Bylo to hlavně kvůli exportu do zahraničí. Provádět kontroly hlučnosti
při periodických technických prohlídkách podobně jako například kontroly
emisí, ale dopravní inspektoráty odmítaly a zcela kategorický byl jejich
nesouhlas s jakoukoli formou kontroly a postihů nadměrně hlučné
jízdy (úpravy či odstranění tlumičů, tzv. sportovní styl, jízda s neupevněným
nákladem apod.).
S vysokými hodnotami pouličního hluku ve staré zástavbě
našich sídel se tedy nic nedělo, s přibývající hustotou provozu
přibývalo však postižených obyvatel. Ani v průběhu devadesátých
let se situace příliš nezměnila. Z dopravně-technických důvodů
byla odvedena doprava z center některých měst, ale trasa "obchvatu"
vedla často okrajovými obytnými čtvrtěmi. Státní zdravotní ústav zabezpečuje
pravidelná měření hluku typu monitoringu ve zhruba 30 městech a provádí
průzkumy u obyvatel. Výsledky potvrzují vztah mezi úrovní hluku z dopravy
(resp. nedostatkem ticha) a kardiovaskulárními a dalšími tzv. civilizačními
onemocněními. "Staré zátěže" ubylo pouze v tom rozsahu,
v jakém v centrech měst došlo k přestavbě bytů na kanceláře.
Zcela jiný je v posledních deseti letech vývoj ve vyspělých
evropských zemích. Evropská úřadovna Světové zdravotnické organizace
považuje snížení hlučnosti v sídlech za jednu z priorit. V publikaci
z roku 2000, určené pracovníkům veřejné správy se konstatuje, že
městský hluk způsobuje vzestup stresových hormonů a že z řady nových
evropských výzkumných studií plyne závěr: jestliže střední hodnota dopravního
hluku přesáhne v ekvivalentní hladině hodnotu 65 dB ve dne a 55
dB v noci, vzroste u ovlivněných obyvatel riziko infarktu a dalších
srdečně cévních poruch o přibližně 20 %.
V rámci programu péče o životní prostředí ve státech Evropské
unie byla nyní připravena směrnice, která členským zemím ukládá zpracovat
pro všechna větší města hlukové mapy podrobně popisující hlukovou zátěž,
provést zhodnocení míry nadměrné expozice obyvatelstva hlukem a zpracovat
detailní a konkrétní plány protihlukových opatření. Úkoly mají přesné
termíny, jejich splnění podléhá kontrole. Až vstoupíme do EU, bude tato
směrnice platit i pro nás a na její plnění bude velmi málo času.
Ve srovnání s vyspělou Evropou není absurdní zákon o veřejném
zdraví a vládní nařízení o hluku, ale absence úsilí účinně měnit dosavadní
stav hlučnosti našich měst. Splnit požadavky nařízení vlády může být
někde těžko řešitelné. Je však třeba začít a se starou zátěží se vyrovnat.
Předpoklady a postupy, nutné k odstranění "staré
zátěže"
1) Podrobná hluková mapa nejlépe v měřítku 1:5 000, resp.
1:10 000 zpracovaná výpočtovou metodou z údajů o intenzitě a skladbě
provozu (sčítání dopravy). (Hlukové mapy zpracovávají akustické firmy.
Kriteriem kvality je hustota výpočtových bodů, soulad s metodikou
MŽP a garantovaná chyba údajů o hladinách).
2) Nové zhodnocení principů dopravní politiky, koncepce rozvoje
dopravy a silniční sítě, úvaha o nutnosti přepracovat kapitolu doprava
v územním plánu.
3) Vybrat vhodné lokality pro použití regulačních opatření,
zejména pro vylučování těžké dopravy, zavést snížení rychlosti i za
pomoci aktivních opatření.
4) Body 2 a 3 řešit zadáním studie u odborné firmy.
5) Spolupracovat s Policií ČR a docílit, aby postihovala
nadměrně hlučnou jízdu (bez použití měřící techniky, na základě subjekt.
posouzení zřejmých excesů), způsobenou překročením rychlosti, tzv. sportovním
stylem jízdy, stavem karoserie, nedbalým upevněním či uložením nákladu
apod.
6) Orientovat pozornost v plánu oprav vozovek na docílení
a udržení rovného povrchu, krytů vstupů do poduličních vedení a kolejových
křížení.
Některé rozšířené pověry a omyly, souvisejících s otázkami
hodnocení pouličního hluku.
1) Rozhodující je dlouhodobá ekvivalentní hladina akustického
tlaku A za celou denní a noční dobu, vyjádřena v LAeq (den) dB.
Je to průměrná úroveň všech okamžitých úrovní hlučnosti, kterou neovlivní
ojedinělý výskyt atypických hlukových událostí. Je-li hladina hluku
prostředí 60, resp. 65 dB ovlivněna během dne deseti patnáctivteřinovými
průjezdy zdroje, produkujícího 80 dB, stoupne celodenní LAeq o 0,8,
resp. 1,3 dB.
2) Místo, které je rozhodující pro hodnocení hluku z dopravy,
je bod 3 metry nad zemí a 2 metry od fasády obytné budovy a ne místo
na okraji chodníku u vozovky.
3) Vliv počtu projíždějících vozidel na ekvivalentní hladinu
akustického hluku A, pokud jsou všechna vozidla přibližně stejně hlučná,
je tento: pokles počtu vozidel na polovinu = úbytek LAeq o 3 dB, vzestup
počtu vozidel na dvojnásobek = vzrůst LAeq o 3 dB. A ještě další příklad:
zvýší-li se intenzita dopravy na osminásobek, vzroste LAeq o 9 dB. Při
poklesu původní intenzity dopravy na 1/8, klesne LAeq o 9 dB.
4)
Nejvyšší
přípustné hodnoty LAeq pro starou zátěž jsou - vzhledem k tomu,
že se odděleně bere v úvahu LAeq po 16 denních hodin a 8 nočních
hodin - překračovány jen v malém rozsahu silniční sítě. Je možno
uvést příklad: z výsledků hlukové mapy automobilové dopravy v Praze
pro rok 2000 vyplývá, že v denní době byla hodnota LAeq 72 dB překročena
v 7,15 % z celkového počtu všech vypočítaných hodnot LAeq. (Celkový
počet všech vypočítaných hodnot LAeq byl 194 629, délka fasád objektů
atakovaných tímto hlukem 69 170 metrů, přičemž celková délka komunikační
sítě, která byla ve výpočtech uvažována, byl 720 000 metrů.
RNDr. Miloš Liberko, ENVICONSULT
Praha
Hluková politika v Evropské
unii a v České republice
Dosavadní hluková politika EU
Legislativa Evropské unie, týkající se hluku v prostředí, se
až do poloviny devadesátých let minulého století vyznačovala dvěma hlavními
charakteristikami:
Komunitární právo (Acquis communataire, tj. právo Evropské
unie) sestávalo jenom ze směrnic, vztahujících se k hlukovým emisím
výrobků (dopravních prostředků a průmyslových výrobků).
Ostatní legislativa byla legislativou jednotlivých členských
států a tvořily ji hlavně předpisy, limitující nejvýše přípustné hodnoty
hluku v prostředí.
Přelomem v hlukové politice Evropské unie byl rok 1996,
kdy byla vypracovaná "Zelená kniha o příští hlukové politice EU"
(Green Paper on Future EU Noise Policy). Zelená kniha označila za klíčové
problémy pro řešení hlukové situace v EU tyto tři oblasti:
Odstranění rozdílů ve stavu znalostí o hlukové situaci v jednotlivých
členských státech Evropské unie.
Informovanost veřejnosti
Začlenění hlukové problematiky do integrované strategie, která
povede ke zlepšení kvality života (Jinak vyjádřeno: cílem hlukové politiky
musí být opatření, jejichž cílem je zlepšení hlukové situace v prostředí).
Na základě zmíněných identifikací a dalších analýz obsažených
v Zelené knize byly Evropskou unií následně přijaty tyto cíle:
Vytvoření Sítě hlukových expertů (Noise Expert Network). Cílem
této účelové pracovní skupiny byla a stále je příprava podkladů a dokumentů
pro jednání na úrovni Evropské komise o vývoji globální hlukové politiky
Evropské unie.
Vypracování Směrnice o hlukových emisích zařízení a výrobků
používaných ve venkovním prostředí.
Vypracování návrhu Směrnice o hluku v prostřed. Cílovou skupinou
pro práci s touto Směrnicí jsou kompetentní subjekty v jednotlivých
členských státech EU, které budou zodpovědné za vypracovávání hlukových
map v harmonizovaných indikátorech (tj. parametrech pro posuzování hluku,
které jsou jednotné a závazné pro všechny členské státy Unie). Na základě
takto vytvořených map budou členské státy jednak povinny informovat
obyvatelstvo o zatížení hlukem a o důsledcích, které z tohoto zatížení
vyplývají, jednak vypracovávat a realizovat adresné akční plány na snižování
hluku v prostředí.
Podpora rozvoje navazujících projektů v oblasti snižování
emisí hluku silničních motorových vozidel, letedel a železničních vozidel,
včetně konkrétního finančního vyhodnocení přínosů z tohoto snižování.
Současná situace v EU
Strategii pro oblast hluku v Evropské unii předkládá Evropské
komisi prostřednictvím DG XI (Directorate General XI - Životní prostředí)
Noise Steering Group.
Tady stojí za důkladné povšimnutí, že problematika hluku v prostředí
je v Evropské unii řízena prostřednictvím resortu životního prostředí
a nikoliv prostřednictvím resortu zdravotnictví. Důvody pro tento management
problematiky hluku spočívají v tom, že hluk je v Unii systémově
chápán jako složka životního prostředí (včetně meziresortního řízení,
financování, státní politiky, vzdělávání, výzkumu, atd.), nikoliv jenom
jako problém zdravotních účinků a důsledků hluku.
Účelově vytvořená řídící skupina pro hluk (NSG) je orgánem,
zastřešujícím pracovní skupiny, vytvořené ze Sítě hlukových expertů.
Výsledkem velmi efektivní práce těchto orgánů už nyní jsou:
Směrnice EU 2000/14/EC týkající se snižování emisí hluku strojů,
výrobků a zařízení.
Návrh "Směrnice pro hodnocení a řízení environmentálního
hluku" - Environmental Noise Directive (zmíněný návrh se stal nejenom
materiálem, charakterizujícím současnou situaci v oblasti environmentálního
hluku v EU, ale i materiálem, určujícím strategické směřování hlukové
politiky Evropské unie;
jeho bližší charakteristika
je uvedena v dalším textu).
Oba uvedené materiály jsou zásadní povahy a všechny členské
státy EU mají za povinnost transponovat a implementovat je do své národní
legislativy.
K dalším legislativním regulativům EU vztahujícím se k oblasti
hluku v prostředí patří:
Snižování hluku pneumatik. Je regulováno Směrnicí 2001/43/EC.
Snižování emisí hluku rekreačních plavidel. Prostředkem regulace
je Směrnice 94/25/EC.
Snižování hluku železničního provozu. Toto snižování podléhá
regulacím na základě Směrnice 96/48/EC o interoperabilitě transevropských
vysokorychlostních železničních tratí a regulacím na základě Směrnice
2001/16/EC o interoperabilitě transevropských konvenčních železničních
tratí.
Snižování a regulace hluku leteckého provozu. Řídí se Směrnicí
2002/30/EC.
Rovněž tyto směrnice podléhají závazkům členských států o jejich
transpozici a implementaci do příslušných národních legislativ.
Situace v České republice
Resort ministerstva životního prostředí zabezpečil v rámci
procesu přistoupení České republiky k Evropské unii transpozici
veškeré minulé hlukové legislativy EU (transpozici všech hlukových směrnic
"starého přístupu"), která byla přijatým závazkem České republiky
v rámci procesu přistoupení k EU. Transpozice této hlukové legislativy
byla uskutečněna Nařízením vlády č. 194/2000 Sb., kterým se stanoví
technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku.
Resort MŽP rovněž zabezpečil transpozici nové hlukové legislativy
EU (směrnic "nového přístupu"), obsažené ve Směrnici 2000/14/EC.
Tato transpozice se uskutečnila Nařízením vlády č. 9/2002 Sb., kterým
se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku.
Zmíněné Nařízení vlády č. 9/2002 Sb., kterým se stanoví technické
požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, v plném rozsahu
zrušilo a nahradilo předchozí Nařízení vlády č. 194/2000 Sb., kterým
se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku.
V procesu implementace hlukových směrnic EU je Ministerstvo
životního prostředí ČR resortem spolupracujícím s Ministerstvem
průmyslu a obchodu ČR, které je gestorem za implementaci směrnice 2000/14/EC.
Transpozice a implementace ostatní zmiňované hlukové legislativy
EU již do kompetence resortu ministerstva životního prostředí nespadá.
Výhledově - po přijetí Evropským parlamentem - bude zavedena
do české legislativy i "Směrnice o hodnocení a řízení environmentálního
hluku" - Environmental Noise Directive.
V obecném povědomí, a to nejenom široké veřejnosti, jsou
v České republice známé spíše tyto regulativy české legislativy,
týkající se hluku:
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů
Nařízení vlády č. 502/2001 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými
účinky hluku a vibrací.
Oba tyto materiály pokrývají především oblast ochrany zdraví
před hlukem a vibracemi, což je při porovnání s cílem a obsahem
Směrnice END jednoznačně užší problematika, která systémově nevystihuje
podstatu celé práce s hlukem jakožto průřezovou složkou v prostředí.
Směrnice EU o hodnocení a řízení environmentálního hluku (END)
Hlavní principy návrhu této směrnice jsou stejné jako principy
všech ostatních směrnic EU týkajících se životního prostředí. Jsou to:
Monitorování problémů (na základě strategických hlukových map,
založených na harmonizovaných indikátorech označených jako Ldvn a Lnight).
Vypracovávání a realizace adresně zaměřených akčních plánů.
Informovanost a konzultace s veřejností.
Ustavení dlouhodobé strategie pro snižování hluku v prostředí.
Strategickým cílem této směrnice je snížit v Evropské
unii v roce 2010 počet obyvatel zasažených hlukem o LAeq nad 65
dB o 10 %, v roce 2020 o 20 %. Vzhledem k tomu, že povinností
všech členských států Unie je zavedení veškerých směrnic EU do příslušné
národní legislativy, bude muset být směrnice END povinnou součástí všech
legislativ členských států. To se samozřejmě bude týkat i České republiky
po jejím vstupu do EU.
Návrh Směrnice END je značně rozsáhlý a kromě vlastního textu
Směrnice sestává ještě ze šesti příloh, které jsou jeho nedílnou součástí.
Z tohoto důvodu se v tomto přehledovém článku omezujeme jenom
na komentování jeho významu a důsledků pro podmínky ČR. Detailnější
informace o této problematice lze získat na webové adrese
europa.eu.int/comm/environment/noise
.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 5/2003.
Ing. Ondřej Bodlák, vedoucí odboru územního plánování
a rozvoje města Jičín
Rozhodli jsme se pro zhotovení
hlukové mapy
Jičín se zhruba sedmnácti tisíci obyvateli nepatří mezi města,
pro která je zhotovení hlukové mapy podle zákonných norem povinné. Přesto
jste se pro vypracování tohoto dokumentu rozhodli. Co vás k tomu
vedlo, jak příprava probíhala a jaké je jeho praktické využití?
Město Jičín provedlo koncem roku 1999 sčítání dopravy ve všech
významnějších ulicích. Spolu s místy při celostátním sčítání to bylo
37 lokalit na mapě města. Tento podklad se po odborném vyhodnocení stav
základem dnešního Dopravního generelu. Po zveřejnění tohoto sčítání
přišla nabídka na zpracování Hlukové mapy města. Diskutovalo se především
o tom, jakou podobu by měla mapa mít, aby byla co nejvíce využitelná
v každodenní praxi. První návrhy na zpracování tohoto dokumentu
byly městem odmítnuty. Obrat nastal v okamžiku zpracovávání Dopravního
generelu města a po vyjití zákona č. 258/2000 Sb., který se zabývá problematikou
škodlivých vlivů ze silniční dopravy na okolí.
Občané města samozřejmě věděli jak o zpracovávaném generelu,
tak i o zákoně č. 258/2000 Sb. (ochrana veřejného zdraví). Aby město
mohlo seriózně odpovídat na dotazy či petice jeho obyvatel, poukazující
na stav dopravy a s ní spojených dopadů, potřebovalo kvalitní dokument.
Ten mohlo získat i jinak, ale například metoda měření hluku by nás přišla
mnohem dráž. Došlo tedy ke spolupráci firmy zajišťující Dopravní generel
(CITY PLAN s.r.o.), Hlukovou mapu (ENVIKONSULT) a města Jičína. Je třeba
zdůraznit, že způsob zpracování probíhal na bázi digitálních podkladů,
které město mělo připraveno.
Byly vypočteny emisní hodnoty LAeq z automobilového provozu
na zadané síti komunikací a také byly vypočteny imisní hodnoty LAeq
u první řady zástavby. Na základě vypočtených hodnot město zná stav
akustické situace v území a může těchto hodnot použít při řešení
svých problémů. Například je možné přijímat opatření na zlepšení akustické
situace v lokalitách, které to potřebují (tvorba rozpočtu města),
při diskusích s občany se dá jednoduše dokázat zda akustická situace
splňuje normové hodnoty nebo je překračuje, při tvorbě projekčních dokumentů
mají projektanti podklad pro provedení případných opatření na ochranu
před hlukem, a to jak na úrovni územního plánu, tak i na úrovni plánů
regulačních. Je tedy zřejmé, že použití hlukové mapy je možné v širokém
okruhu problémů každodenního života města. Hluková mapa je spolu s dalšími
mapovými podklady dostupná také na internetových stránkách města
www.mujicin.cz
na adrese
www.emapy.cz/gimis/hlukjici
|