DOPRAVNÍ SYSTÉM V PRAZE
PROBLÉMY STÁVAJÍCÍHO DOPRAVNÍHO SYSTÉMU
- proklamovaný okružně radiální systém je tvořen jako radiálně
okružní, což znamená, že
radiály protínají okruhy - MO (Roztyly, Pelc-Tyrolka), SO
(D1, R4, D5, D8, R10)
- proklamovaná bezpečnost a plynulost provozu řešená ve městě
širokými jízdními pruhy
vede ve svém důsledku ke snížení bezpečnosti i plynulosti
- připravované úseky silničního okruhu na jihu města mají
pro systém minimální přínos,
vysoké investiční náklady, křižovatka se silnicí R4 leží v
záplavovém území
- propojení průmyslového polookruhu (PPO) na D8 s ponecháním
úrovňových křižovatek
s častými výpadky světelné signalizace vytváří každodenní
kongesce dopravy
- průtah PPO obytným územím Hloubětína výrazně zhoršuje životní
prostředí
- křižovatka MO Pelc-Tyrolka leží v záplavovém území
- tunel MO (Blanka) vyúsťuje v záplavovém území a dále vede
v dlouhém úseku geologicky a
hydrologicky nestabilním územím s větracím výdechem do Stromovky.
Má minimální
přínos pro Prahu 7, protože velká část dopravy do centra zůstane
v ulicích Letné
- nový most v Tróji má obě předmostí v záplavovém území
- dopravní systém neřeší dílčí problémy, které zůstávají
neřešené i po jeho dobudování ve
vzdálené budoucnosti
- jak se ukázalo, systém metra je velmi zranitelný a v zásadě
neschopný provozu již při dílčích
výlukách, zejména na trase C a B chybí logické funkční celky
- v systému MHD chybí kvalitní tangenciální spojení, které
trasa D neřeší
PRINCIPY NÁVRHU ALTERNATIVNÍHO ŘEšENÍ DOPRAVNÍHO SYSTÉMU
- fungující dopravní systém je třeba vytvořit v reálném čase
- systém řešit dvěma polookruhy s využitím již postavených
částí okruhů (SO, MO, PPO)
- hlavní dopravní trasy řešit mimo záplavové území zejména
tunely a mosty
- pro překonání složité geomorfologické situace Prahy využívat
krátké tunely (obousměrné)
- z důvodu bezpečnosti radikálně snížit rychlost v tunelech
s předpokladem zvýšení kapacity
- v maximální míře využívat kruhové křižovatky zejména pro
křižovatky extravilánového
typu, které zvyšují bezpečnost dopravy
- tam, kde chybí automobilové spojení, nabídnout kvalitní
spojení MHD (P4-P5, P6-P8)
- je třeba řešit dílčí dopravní problémy s předpokladem nižších
investičních nákladů
- na stávajících komunikacích využívat efektivněji uliční
profil zúžením pruhů a snížením
jízdní rychlosti ve prospěch bezpečnosti provozu, chodců,
cyklistů a zeleně
- vytvořit kvalitní tangenciální spojení na relaci (P3)-P4-P5-P6-P8-(P3)
prvkem kolejové
MHD (tram x LRT x (metro)) s mostními přechody vodotečí, zejména
Vltavy
- na tramvajových tratích využívat v maximální míře zatravněné
těleso, které snižuje hluk,
prašnost a zlepšuje mikroklima
- efektivně využívat drážní koridory pro systém městské dopravy
za předpokladu minimálních
vkladů na principu lehkých kolejových prostředků
ZPĚT
|