DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 - KOALICE SOS PRAHA
Vyzýváme zastupitele, radní, primátora, starosty
i úředníky, aby:
|
·
9.
září 2002: Občanské sdružení Oživení, Koalice SOS Praha
a Pražské Matky zahájily sběr podpisů pod petici Město pro lidi.
·
12. září 2002: Petice Město pro lidi má
1600 podpisů,
podpořil ji např. i senátor Jan Ruml
·
20.
září 2002: K petici Město pro lidi se přidaly i odbory –
z Asociace svobodných oborů, z Federace řidičů tramvají a Odborového sdružení
železničářů.
·
22. dubna 2003: Petici Město pro lidi za
uzavření centra autům podepsalo přes 8 000 lidí
·
24. dubna 2003: Podpisy k petici Město pro
lidi zaslány primátorovi a zastupitelům
·
25.
června 2003:
Petici Město pro lidi za uzavření centra
autům podepsalo přes 10 000 lidí – Zastupitelstvo hl. m. Prahy ji bude zítra projednávat
· 22. července 2003: Poté, co zastupitelé hl.m. Prahy neumožnili zástupcům občanů petice Město pro lidi promluvit na zasedání zastupitelstva, obrací se sdružení Oživení také na starosty všech městských částí Prahy.
Sběr podpisů pod
petici Město pro lidi zahájilo dnes občanské sdružení Oživení, Koalice SOS
Praha a Pražské Matky
9. září 2002
Situace po povodni prolomila v Praze některá tabu v dopravě. Centrum bylo uzavřeno individuální automobilové dopravě (IAD). Po kolapsu metra byly zřízeny jízdní pruhy pro autobusy na severojižní magistrále i jinde. Obdoba německého S-bahn – městská hromadná doprava (MHD) na železnici začala fungovat prakticky z hodiny na hodinu, když ČD zahájily kyvadlovou dopravu mezi Smíchovem a Hlavním nádražím. Tu později rozšířily do Běchovic a na Zličín. Lidé začali spontánně využívat jízdní kolo jako dopravní prostředek k dojíždění do práce. Pražské mosty, uzavřené pro IAD, se zaplnily pěšími. O metro oslabená MHD posílená kyvadlovou dopravou, kola a chůze dokázaly dopravit Pražany do práce i za zábavou, automobilová zátěž centra přitom klesla na minimum. MHD byla do 25. srpna zdarma, dnes platí osmikorunový lístek třicet minut, dvanáctikorunový devadesát minut i ve špičce. Podle přísloví všechno zlé je k něčemu dobré popovodňová situace ukázala nové možnosti regulace dopravy v Praze.
Oživení, 12. září
2002
Oživení
nashromáždilo za pouhé tři dny 1600 podpisů podporujících petici Město pro
lidi. Usiluje o omezení automobilové dopravy a podporu MHD a jízdního kola jako
dopravního prostředku. Podpisy pod petici byly sbírány na třech různých místech
v centru města. Petice, jejíž text podpořil i senátor Jan Ruml, bude sbírána
každý všední den až do konce října.
K petici Město pro lidi se
přidaly i odbory
Oživení, 20. září
2002
K
petiční akci Město pro lidi se v předvečer Dne bez aut připojily i odborové
organizace. V dopise radnímu Hejlovi a řediteli DP Houdkovi odborové organizace
z Asociace svobodných oborů, z Federace řidičů tramvají a Odborového sdružení
železničářů, a občanské iniciativy z SOS Praha požadují:
Současná
situace v udílení výjimek za nejasných pravidel nahrává korupci a zneužití a ve
svém důsledku způsobuje zaplnění ulic vnitřní Prahy automobily a následné
zdržování a blokování především tramvajové dopravy, která v současné době
nahrazuje dvě ze tří linek metra. Odbor dopravy ani Dopravní podnik nevyužívají
v dostatečné míře pravomocí vyplývajících ze stavu nouze k omezení individuální
automobilové dopravy. Je potřeba lepší součinnost s policí ČR, městskou policí
a odtahovou službou, aby byly důsledně dodržovány zákonem stanovené volné
jízdní pruhy 3 a půl metru od kolejí. Je třeba zajistit průjezd křižovatek s
maximální předností pro tramvaje a autobusy.
SOS Praha, 17. října 2002
Srpnové povodně
poukázaly i na důležité aspekty řešení dopravní situace v Praze, kvůli kterým
je bezpodmínečně nutné zahájit veřejnou a odbornou diskusi. Koalice SOS Praha
předkládá veřejnosti alternativní návrh dopravních řešení.
Povodně především
upozornily na slabiny výstavby chystané v zátopových oblastech. Např. v
zátopové oblasti Trojské kotliny se nachází ústí tunelu městského okruhu
přivádějícího dopravu z Letné pod Stromovkou a Vltavou na Pelc Tyrolku. Přitom
projektová dokumentace předložená k územnímu řízení se daným aspektem v
podstatě nezabývá.
Na druhé straně dopravní
opatření operativně použitá v městské hromadné dopravě ukázala na nevyužívané
možnosti zvýšení kvality a atraktivnosti veřejné dopravy.
Třetím důležitým
novým aspektem je financování dopravních staveb, jeho zdroje a termíny, kdy
jsou jednotlivá opatření uskutečnitelná. Reálné výdaje na dopravní stavby
výrazně převyšují původní rozpočty a to nejen u staveb hrazených z městského
rozpočtu, ale i u staveb vnějšího okruhu financovaných státem. Stavby se
zpožďují a prodražují a investor pak jako výmluvu často používá zákonné
možnosti odvolání účastníků řízení, s jejichž lhůtami musí v řádném řízení
počítat.
Poznatky o dopravní
indukci ukazují, že výstavba dalších komunikací dopravní problémy zhoršuje.
Město s regulací individuální automobilové dopravy počítá, ale v rozporu s
poznatky o dopravní indukci odkazuje omezování individuální automobilové
dopravy až na dobu po dokončení dopravních staveb ve městě, tedy nejdříve za 10
– 20 let. Plánované projekty podle Územního plánu jsou navíc limitovány únosným
dopravním zatížením městského prostředí – kolik automobilů může oblast snést,
aniž by se překročily hygienické limity hluku a znečištění ovzduší.
Zodpovědné vedení
města musí vzít vážně situaci po záplavách, ohlasy veřejnosti včetně výsledků
petice Město pro lidi i změněnou finanční situaci, což znamená respektovat
opakovaně deklarované priority veřejné dopravy a podle reálných možností
přehodnotit chystaný dopravní program.
Koalice 56
občanských sdružení SOS Praha předkládá veřejnosti k diskusi alternativní návrh
řešení dopravy. Silniční okruh (SO) nabízí objezdové trasy pro transit. Podle
vyhodnocení vlivů na životní prostředí vychází v severozápadním segmentu SO
nejpříznivěji varianta Ss. Za prostředky, které má reálně město k dispozici, je
možné doplnit a zkvalitnit stávající dopravní síť. Pečlivý výběr lokálních
opatření a staveb místního významu umožní zlepšit situaci i pro individuální
automobilovou dopravu. SOS Praha zároveň navrhuje městu, aby ušetřené finanční
prostředky použilo k doplnění tramvajové sítě, rozvoji příměstských vlakových
spojení a pro další zlepšení městské hromadné dopravy.
Petici Město pro lidi za uzavření centra autům podepsalo
přes 8 000 lidí
Oživení, 22. dubna
2003
Petici občanského
sdružení Oživení, žádající ponechání dopravních opatření, která vznikla v
důsledku povodní, podepsalo více než 8.000 lidí. Petice bude předána zástupcům
města na nejbližším zasedání zastupitelstva.
Po ničivých
záplavách v srpnu 2002 byla po dobu přibližně jednoho měsíce z širšího centra
zcela vyloučena individuální automobilová doprava (IAD). Další měsíc byla IAD
silně omezena. Přes veškeré obavy z kolapsu dopravy ve městě nic takového
nenastalo. Tramvaje, přestože přepravovaly cestující z metra, jezdily přesněji
a rychleji než kdy předtím. Lidé ze Severního města se díky pruhu pro autobusy
dostávali do práce až o 15 minut dříve než za normálního stavu. Kolo bylo
využíváno jako prostředek pro dojíždění do práce. Doprava po železnici dostala
lidi z okrajů Prahy do centra za cca 15 minut v porovnání s téměř hodinovým
popojížděním autem.
Dnes se město
vrátilo do stavu před povodní –
Karmelitskou tramvaje nemohou pro silný provoz IAD projet a vlaky
spojující Wilsonovo a Smíchovské nádraží byly zrušeny. Rychlé spojení Severního
města s centrem pomocí pruhu pro autobusy bylo zrušeno. Město je opět naplněno
automobily a ti kdo opravdu potřebují projet (např. vozidla integrovaného
záchraného systému) ztrácejí drahocené minuty. Cyklostezky a ochranné prvky u
škol nejsou zřizovány – rozpočet na cyklostezky je opět nula jako tomu bylo za
primátorů Koukala a Kasla, město se vymlouvá na povodně.
Dopravní opatření s
výraznou preferencí MHD na úkor IAD se jednoznačně osvědčila. Pražané je
chtějí, tato petice je toho důkazem. Vyzýváme zastupitele města, aby přestali
přešlapovat na místě a pustili se do realizace zmíněných opatření.
Vážený pan
MUDr. Pavel Bém
primátor
zastupitelé hl.m. Prahy
Mariánské náměstí Praha 1
Vážený pane
primátore, vážení zastupitelé,předávám Vám petici občanského sdružení Oživení a
koalice SOS Praha, žádající zavedení dopravních opatření, která se osvědčila po
loňské povodni. Petici podepsalo téměř 9.000 lidí. Lidé v ní požadují :
Dle §7c) Zákona o
hlavním městě Praze Vás žádáme, abyste do 60 dnů zařadil projednání požadavků
občanů Prahy na zasedání Rady a Zastupitelstva hl.m. Prahy. Přimlouváme se i za
jejich projednání ve výborech, především ve výboru pro dopravu a ve výboru pro
životní prostředí.
Petr
Štěpánek, 608 702 154
Příloha: petice s 8986 podpisy
Oživení, 25. června
2003
Každý Pražan má
právo účastnit se diskuse k Petici Město pro lidi na zítřejším zasedání
Zastupitelstva hl. m. Prahy. Projednání petice je zařazeno jako 31. bod z více
než padesáti, pravděpodobně v brzkém odpoledni. Petici občanského sdružení
Oživení, žádající poučení se z dopravních opatření, která vznikla v důsledku
povodní, podepsalo více než 10.000 lidí.
…
Radní Šteiner ve své
odpovědi na petici bohužel klade rozvoj automobilismu před nároky chodců a
cyklistů. Odbor dopravy Magistrátu přitom jde ve svých krocích nejen proti
duchu petice, ale i proti dopravní politice města přijaté v roce 1996. Šteiner
se hlásí k humanizaci SJ magistrály, přitom jenom mezi odesláním jeho odpovědi
a projednáním v zastupitelstvu, povolil odbor dopravy umístění betonových bloků
mezi Nuselským mostem a I.P.Pavlova, čímž stvrdil dálniční charakter
magistrály. Přechody umístěné po sametové revoluci byli vymazány a mezi I.P.
Pavlova a Nuselským mostem zůstal jediný. Začala i likvidace paralelních
přechodů a dnes se při přechodu Rumunské musí až do sousední Lublaňské ulice.
Magistrálu téměř v celé délce provází sedmdesátka, ač zákon ukládá padesátku.
Prakticky u všech zastávek tramvají byly zrušeny zdvojené přechody. Vzniká tak
paradox, kdy z přístřešku pro cestující k 5 metrů vzdálené tramvaji existuje
pouze jedna legální cesta: oklikou přes přechod na konci ostrůvku měřící skoro
200 m (např. Podolí – Dvorce).
Petice Město pro lidi
byla zaslána starostům všech pražských městských částí
Oživení, 22. července 2003
Poté, co zastupitelé
hlavního města Prahy neumožnili zástupcům občanů petice Město pro lidi
promluvit na zasedání zastupitelstva hlavního města Prahy, obrací se dnes sdružení
Oživení také na starosty všech městských částí hl. m. Prahy. Starostové
okrajových městských částí najdou v petici podporu pro lepší železniční
propojení jejich čtvrti s centrem, starostové centrálních částí naopak mají v
petici podporu pro zklidnění magistrály.