DOPRAVNÍ
ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004
– KOALICE SOS
PRAHA
Kdo seje
silnice, sklízí auta
Dopravní indukce a řízení poptávky po dopravě
Petr
Kurfürst
Empirické výzkumy z USA,
Velké Británie, Austrálie, Norska i Německa ukazují, že čím více silniční
kapacity nabídneme, tím větší je objem silniční dopravy nejen na této nové
infrastruktuře, ale i v jejím bližším či vzdálenějším okolí. Každá silniční
kapacita se dříve či později zaplní, protože její nabídka vyvolává v
uživatelích dojem (celkem správný), že ji mohou svobodně využívat. Po jejím
prostorovém zaplnění dochází ke změnám chování pravidelných uživatelů - mění
trasy jízd i denní dobu, méně často dokonce cíle jízd. Objem dopravy dosahuje
mezních hodnot, když je celá silniční síť zaplněna. Jakmile je ovšem nabídka
infrastruktury rozšířena o novou kapacitu, část automobilistů využívajících
rozličných náhradních tras a denních dob ji opět zaplní ve špičkových dobách.
Další část ovšem zůstane věrná svým náhradním trasám a nová kapacita proto zpočátku
není tak zaplněná.
V tento okamžik vzniká
efekt indukce. Uživatelé soudí, že nově otevřená kapacita není natolik zaplněna,
aby nebylo lze zvyšovat počet i vzdálenost jízd, a z tohoto důvodu se počet i
délka jízd postupně zvyšují. Díky nabídce nové kapacity tedy roste absolutní počet
i délka jízd - nová kapacita indukuje novou dopravu.
Z toho logicky vyplývá, že
chceme-li dosáhnout snížení objemu automobilové dopravy, bude účinným řešením
omezovat silniční kapacitu. V praxi se účinnost tohoto řešení plně prokázala?při
uzavírkách silnic, ať již úmyslných či neplánovaných (např. po živelních
pohromách) se objem dopravy obvykle snižuje, a to nejen na dané komunikaci, ale
i v jejím okolí. Omezení kapacity tedy vskutku vede ke snížení objemu dopravy.
Analogicky lze tyto
principy vztáhnout i na ostatní oblasti dopravy, a vidíme, že i zde fungují.
Stejná pravidla platí pro veřejnou dopravu, cyklistiku i pěší pohyb.
Zlepšujeme-li podmínky pro kterýkoli druh dopravy, tj. zvyšujeme jeho kapacitu
a jeho atraktivitu pro uživatele, tito jej více využívají.
Díky dvojici výše zmíněných
principů funguje řízení poptávky po dopravě. Zakládá se na potvrzeném předpokladu,
že poptávku po dopravě lze ovlivňovat nabídkou. Proto lze realizovat takovou
dopravní politiku, která bude aktivně podporovat určité druhy dopravy a
omezovat druhy jiné, méně žádoucí. Jedná se tedy o velmi účinný nástroj k
ekologizaci městské dopravy, neboť umožňuje efektivně omezovat automobilovou
dopravu a naopak upřednostňovat veřejnou dopravu, cyklistiku a pěší pohyb.
Bc. Petr Kurfürst
©
Centrum SOS Praha, duben 2004
Úplné znění knihy P. Kurfürsta
Řízení poptávky po dopravě jako nástroj ekologicky šetrné dopravní politiky (4 MB PDF).