Strategický plán Prahy a účast veřejnosti
Strategický plán Prahy byl sice připraven bez většího zapojení veřejnosti a také právě probíhající aktualizace byla svěřena expertům a s účastí veřejnosti se příliš nepočítá, nicméně vlastní Strategický plán zmiňuje potřebu zapojit veřejnost do rozhodování a rozvoje města opakovaně.
Následují přesné citace ze Strategického plánu...
Zkuste je někdy ocitovat některému z úředníků či místních politiků...
Poznámka: Názvy kapitol a pod nimi uvedený text jsou přesné citace se Strategického plánu hl. m. Prahy, který schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy dne 25. května 2000 (usnesení ZHMP 19/03).
KAPITOLA - SWOT ANALÝZA
Slabé stránky: Malá spoluúčast občanů na rozhodování o veřejných záležitostech, nízká identifikace s místním společenstvím i Prahou jako celkem o Nízká úroveň občanského uvědomění
a odpovědnosti.
Hrozby: Další ztráta zájmu občanů o věci veřejné, nedojde-li ke
spolupráci mezi městskou (místní) správou a občany, zvýšení rizika negativních
politických důsledků. Nízká úroveň spolupráce orgánů města s podnikateli a občanskou veřejností vyvolávající pasivitu veřejnosti a malou účast na správě a řízení města
KAPITOLA PŘÍLEŽITOSTI A VÝZVA
Praha chce být městem s dynamickou a vstřícnou správou, výkonnou při zajišťování
služeb a ochraně veřejného zájmu, spolupracující s ostatními subjekty na
principech partnerství, umožňující aktivity jiných a podporující účast občanů na
řízení a rozvoji obce.
Cílevědomé budování "partnerství pro Prahu" při řízení, plánování a financování chodu a výstavby města, zejména mezi občany, veřejnou a privátní sférou, za aktivní a účinné spoluúčasti státu
- soustředění prostředků a sil k naplnění klíčových záměrů rozvoje města a zrychlení jejich realizace
- růst sounáležitosti s pražskou komunitou, zvýšení odpovědnosti občanů za další osud města, lepší komunikace mezi Prahou a obcemi Středočeského kraje, koordinace rozvojových záměrů a aktivit.
KAPITOLA KVALITA ŽIVOTA
(cíl L 4.2) Podpora a stimulace občanských aktivit ke zlepšení městského prostředí
- Zvýšit informovanost občanů o dění v místním společenství a jejich účast na rozhodování
o veřejných záležitostech.
- Stimulovat aktivní spoluúčast obyvatel na péči o bydliště a jeho bezprostřední okolí i veřejné prostory a zeleň.
KAPITOLA KVALITA PROSTŘEDÍ
Využívat všech dostupných prostředků komunikace s veřejností při přípravě rozvojových záměrů města.
(cíl P 4.4) Zapojit veřejnost do řešení problémů rozvoje města.
- Zlepšit informovanost o rozvojových záměrech města a funkčnost zpětné kontroly
prostřednictvím občanů či občanských sdružení.
- Vytvořit kvalitní informační zázemí sloužící pro rozhodování veřejných orgánů
a posílení role veřejnosti v otázkách územního rozvoje.
KAPITOLA ŘÍZENÍ A SPRÁVA
Záměry strategického plánu je možné uskutečnit pouze tehdy, přijme-li je za své celá pražská komunita. Princip partnerství se proto musí stát základní formou spolupráce města s ostatními subjekty.
(cíl S 2) Zvýšení výkonnosti a kvality správy města, zajištění účasti veřejnosti na řešení veřejných věcí.
(cíl S 2.2) Prohloubení účasti občanské veřejnosti a dalších subjektů na správě města.
- Zefektivnit formy spolupráce městské správy s občany při řešení problémů
rozvoje a správy města.
- Podporovat partnerství mezi orgány města, městských částí a občanskými sdruženími,
neziskovými organizacemi, spolky, nadacemi a dalšími občanskými aktivitami při řešení otázek zaměřených zejména na bydlení, životní prostředí, sociálně problémové skupiny obyvatelstva.
- Zřídit konzultační orgány pro komunikaci se soukromým sektorem a veřejností.
KAPITOLA OD STRATEGICKÉ VIZE KE SKUTEČNOSTI
[Kapitola formuluje strategické priority pro období 1999 - 2006]
Program účasti občanů a dalších subjektů na správě města postavený na principech
otevřenosti, partnerství a odpovědnosti
Vytvořit a institucionalizovat vhodné formy spolupráce správních orgánů s občany, občanskými
iniciativami, podnikatelskou veřejností a dalšími subjekty při řešení otázek rozvoje
a správy města a jeho částí (např. projekt "Město veřejnosti - veřejnost městu"). Realizací
programu směřovat ke zvýšení účasti občanů na věcech veřejných.
K tomu zabezpečit dostupnost a odpovídající nabídku informací o správě a hospodaření
města při využití co největší škály informačních médií (např. pravidelné regionální televizní
vysílání pro Prahu, internet apod.).
Garant: Rada ZHMP
Účastníci: hl. m. Praha, městské části, Český statistický úřad, podnikatelská sféra,
společenské organizace, spolky, občanské iniciativy atd.
Organizační předpoklady: vytvoření stabilních informačních zdrojů, organizačních
struktur a mediálních nástrojů; metodická pomoc ze strany města při formování pracovních
skupin občanské (a jiné) iniciativy v městských obvodech
Financování: městský rozpočet a finanční zdroje zainteresovaných společenských organizací
a občanských iniciativ, privátní podnikatelské sféry a dalších zúčastněných subjektů
Období realizace: průběžně do roku 2006
Strategický plán Prahy je k dispozici v češtině a angličtině jak v tištěné formě, tak elektronicky na stránkách http://www.praha-mesto.cz (záložka Chci vědět - Strategie).
Autoři SP vyzývají k zasílání připomínek a námětů na tyto adresy:
Útvar rozvoje hl. m. Prahy (úsek strategických koncepcí)
Hradčanské nám. 8, 118 54 Praha 1
tel.: 224 308 445 (129), fax: 220 514 642
e-mail: usk@urm.mepnet.cz
Zpracovala Petra Kolínská
Centrum SOS Praha, listopad 2004
Text ke stažení ve formátu doc.
|