|
(Poznámka: Není-li uvedeno jinak, text kurzivou jsou doslovné úryvky ze Strategického plánu hl. m. Prahy. Některé části zvýrazněny tučně autorkou.)
"Strategické plány jsou v České republice novým typem programových dokumentů
regionů a měst. Pražský strategický plán je komplexním programovým dokumentem
založeným na dohodě. Formuluje strategii rozvoje celé komunity, všech sfér
jejího fungování i celého území, a to komplexně, s důrazem na souvislosti a vzájemnou
podporu navržených cílů, politik a programů."
"Pražský strategický plán je společným dílem mnoha politiků, odborníků, zástupců podnikatelské sféry i občanů města. Na jeho přípravě se v průběhu let 1995 až 2000 podílelo téměř 1000 různých osob, z toho 36 expertů britského Know How Fund. Dokument zpracoval odborný kolektiv úseku strategických koncepcí Útvaru rozvoje hl. m. Prahy pod vedením PhDr. Milana Turby." Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo Strategický plán v roce 2000 usnesením č. 19/03.
Strategický plán Prahy je rozdělen do několika kapitol: Úvodní kapitola vysvětluje význam a pozici SP (viz stručný výtah níže) a popisuje jeho vznik. Následuje SWOT analýza a identifikace příležitostí a výzev. Následuje šest tematicky zaměřených kapitol - Role Prahy a ekonomika města; Kvalita života; Kvalita prostředí; Dopravní a technická infrastruktura; Řízení a správa; Prostorový rozvoj. Tyto kapitoly mají jednotnou strukturu - po stručném úvodu do tématu následuje seznam strategických cílů. Ke každému cíli je potom přiřazen soupis vybraných aktivit a principy realizace cílů.
Strategický plán uzavírá kapitola OD STRATEGICKÉ VIZE KE SKUTEČNOSTI. Tato část definuje strategické priority a program realizace pro období 1999 - 2006.
Strategický plán předpokládá také kontrolu realizace. Ta by podle autorů SP měla spočívat v: Strategický plán Prahy je k dispozici v češtině a angličtině jak v tištěné formě, tak elektronicky na stránkách http://www.praha-mesto.cz, (záložka Chci vědět - Strategie).
Autoři SP vyzývají k zasílání připomínek a námětů na tyto adresy: Strategický plán Prahy jistě není ideálním dokumentem, kde všechny zájmové skupiny najdou "to své", a cílem tohoto článku není analyzovat všechna silná a slabá místa SP. Přesto si dovolím uvést několik důvodů, proč by pražské občanské iniciativy nejrůznějšího zaměření (tedy nejen ty, které se věnují ochraně přírody a životního prostředí) měly znát obsah SP a využívat jej při prosazování svých cílů. Strategický plán obsahuje v každé z tematických kapitol priority a cíle, které jsou v souladu s cíli občanských iniciativ. Pokud však nemá být Strategický plán jen líbivým slohovým cvičením sepsaným pro jednání s úředníky v Bruselu, je potřeba, aby občané a sdružení aktivně sledovali, zda a jak konkrétně jsou cíle SP naplňovány, a mimo jiné hlasitě poukazovali na případné rozpory s dalšími dokumenty, návrhy, aktivitami a plány města.
Ostatně sami autoři plánu a zastupitelé města vyzývají širokou veřejnost k podílu na realizaci Strategického plánu v kapitole Partnerství pro Prahu: Zapojení veřejnosti do rozhodování je princip, ke kterému se Strategický plán explicitně přihlásil ve všech svých částech. (Podrobný výčet je uveden v samostatném dokumentu). Za všechny uveďme aktivity spojené se strategickým cílem S2 Zvýšení výkonnosti a kvality správy města, zajištění účasti veřejnosti na řešení veřejných věcí.
3. Program účasti občanů a dalších subjektů na správě města postavený na principech
otevřenosti, partnerství a odpovědnosti
Garant: Rada ZHMP Samostatným problémem je zapojení veřejnosti a občanských iniciativ do přípravy Strategického plánu, resp. jeho aktualizace. Otázkou zapojení veřejnosti do přípravy strategických plánů se v tuto chvíli zabývá projekt Národní sítě Zdravých měst. Projekt vyhodnocuje postup přípravy a obsah strategických plánů regionů, měst a obcí v rámci celé ČR - osloveny byly všechny mikroregiony a města s více než 5000 obyvateli.
V rámci projektu byly zaznamenány tyto čtyři formy zapojení:
Konkrétní možnosti zapojení veřejnosti a občanských iniciativ do Aktualizace pražského SP jsou uvedeny níže, v části Aktuální situace. Váhu Strategického plánu také nelze přeceňovat a dříve, než občané vyrazí na úřad či za svými zastupiteli s podtrhaným Strategickým plánem v ruce, je dobré si uvědomit, že: a) Strategický plán je dílem minulé politické reprezentace, a i když současné vedení města nikdy oficiálně obsah SP nezpochybnilo (ba naopak), z praktických kroků je zřejmé, že si vůči němu, zachovává zřetelný odstup. b) Strategický plán je politickým dokumentem a z formálního a právního hlediska není pro město nijak závazný. To je dobře vidět např. při porovnání cílů SP v oblasti vyrovnaného hospodaření města a faktické zadluženosti města nebo v porovnání "závazků" vyplývajících z cíle "Důsledněji chránit, vhodně rozšiřovat a udržovat městskou zeleň" a městem podporovaných rozvojových plánů.
c) Monitoring plnění Strategického plánu Prahy má na starosti stejný odbor, který Strategický plán zpracoval a jenž je plně podřízen vedení města. Ačkoli jsou tedy roční monitorovací zprávy poměrně obsáhlé a závěry a doporučení monitorovací zprávy schvaluje zastupitelstvo hlavního města, nezávislé posouzení realizace SP neexistuje.
Již v samém začátku byla relevantnost SP oslabena faktem, že byl připravován paralelně s územním plánem hl. m. Prahy a schválen až po schválení územního plánu. Strategický plán naopak dobře splnil jiný ze svých účelů - SP se stal "koncepčním dokumentem nezbytným k jednání s orgány Evropské unie o případném spolufinancování strategicky významných záměrů města z fondů EU." Fakt, že prostřednictvím SP lze získat od Evropské unie peníze, je další z naléhavých důvodů, proč by neziskové organizace nejrůznějšího zaměření měly věnovat pozornost tomu, co obsahuje a jak je naplňován. Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo v únoru roku 2004 Monitorovací zprávu za rok 2002 a 2003, v níž je mj. doporučení "přehodnotit a doplnit strategické záměry hlavního města do roku 2020, zejména strategické cíle a priority na období do roku 2012." Primátor Bém uvedl jako hlavní důvod aktualizace SP povodně v roce 2002. Aktualizace měla proběhnout v roce 2004, proces aktualizace má však zpoždění, a je proto stále možnost se aktualizace zúčastnit.
Během měsíců září - listopad uspořádal Odbor strategické koncepce Útvaru rozvoje města tři workshopy, z nichž jsou postupně zveřejňovány tzv. Shrnutí výsledků z jednání pracovní skupin.
Výsledky diskusí z workshopů budou, dle vyjádření Útvaru rozvoje hl. m. Prahy, "dále transformovány do podoby závěrů pro aktualizovaný strategický plán." Do konce roku je také dle oficiální výzvy možné zasílat jakékoli další připomínky a náměty k aktualizaci SP. V lednu by měl proběhnout ještě jeden shrnující workshop. Občanská sdružení se mohla workshopů zúčastnit, byť v poměrně omezené míře (např. malý počet pozvaných NNO; NNO nebyly pozvány do všech pracovních skupin; není zřejmé, jak organizátor vybíral NNO, které byly pozvány), širší veřejnost do pomalu končící aktualizace nebyla zapojena vůbec. To je vážné zjištění také proto, že Útvar rozvoje města si je vědom závazku města, který vyplývá z ratifikace Aarhuské úmluvy Českou republikou. Je proto dobré zdůraznit, že Ministerstvo životního prostředí v polovině listopadu rozhodlo, že Aktualizace Strategického plánu bude posuzována podle podle § 10d zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Bude provedeno vyhodnocení dopadů na všechny složky životního prostředí a vyhodnocení by se mělo podle MŽP zaměřit také na zhodnocení vlivů na veřejné zdraví. Z hlediska vlivů na přírodu a krajinu je třeba podle MŽP vyhodnotit také předpokládané dopady na navržené evropsky významné lokality a ptačí oblasti. V rámci SEA se bude konat minimálně jedno veřejné projednání. Aktuální informace k tomuto procesu SEA jsou k dispozici na internetové adrese http://www.ceu.cz/EIA/SEA/Koncepce/Detail.aspx?key=MZP004K. Vyzýváme všechny zájemce o účast na aktualizaci Strategického plánu, resp. zájemce o účast na posouzení vlivů na životní prostředí, aby co nejdříve kontaktovali Centrum SOS Praha: sospraha@ecn.cz, tel.: 222 511 075.
|