DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO
PRAHU 2004
–
KOALICE SOS PRAHA
Michaela Valentová
občanské
sdružení Pražské matky
Obsah:
Ještě před politickými změnami v roce 1989 se
objevily obavy z poškozování životního
prostředí a historických hodnot.
Z historie výstavby komunikačního skeletu připomeňme alespoň v
heslech:
Původní roštový
systém dopravních tříd se v průběhu 70 let přeměnil na okružně radiální
„Základní komunikační systém“ – tzv. ZÁKOS, radiálami protínaný systém tří
soustředných okruhů – vnitřní, střední, vnější, přičemž v severozápadní
části města byl vnitřní okruh plánován
ve stejné trase jako střední.
Živé jsou zkušenosti s dopady Severojižní magistrály na kvalitní obytnou zástavbu Vinohrad a likvidaci či znehodnocení kvalitních obytných oblastí města, ale i významných míst a památek – vzpomeňme alespoň na nádraží Těšnov, od zbytku Vrchlického sadů odříznutou secesní budovu hlavního nádraží, Operu, Národní muzeum).
Vjezd od Žižkova do Hybernské ulice, tedy vstup do Pražské památkové rezervace pod SJ Magistrálou
Severojižní
magistrála nikdy nevyhověla hygienickým limitům. Podmínkou hygieniků pro její
provoz bylo zrušení obytné funkce v kvalitní obytné zástavbě, jíž
procházela. I dnes jsou na většině frekventovaných ulic překračovány limity
znečištění ovzduší a hluku. Při územních řízeních na nové úseky se proto počítá
např. s instalací trojitých oken a klimatizačních zařízení v bytech
nebo s případným vystěhováním obyvatel. Přitom problémem není pouze
samotná trasa kapacitního dopravního tahu, ale i všechny navazující komunikace.
Dopady dopravy na
znečištění ovzduší a hlukové zatížení města jsou dobře známy. Jsou také
důvodem, proč se evropská města rozhodla dopravní toky ovlivňovat a regulovat.
Doprava je významným zdrojem znečištění ovzduší – na některých škodlivinách se
mobilní zdroje podílejí až z 80 %.
(Vztahem mezi dopravou a znečištěním ovzduší se
zabýval i projekt HEAVEN.)
Ulice Anglická – při zachování městské struktury je problematické i napojení kapacitní komunikace na stávající uliční síť
Plánovaný hloubený tunel Stromovkou a předlistopadový odpor občanů vůči chystanému poškození významné pražské lokality: reakce tehdejšího režimu na protesty občanů – od nepřipuštění veřejné diskuse přes pronásledování odpůrců, ba dokonce i primitivní bití demonstrantů. Je dnes situace jiná? Město se vyhnulo zhodnocení vlivů na životní prostředí a na otázky občanů v podstatě neodpovědělo. (Viz petici Za záchranu Stromovky a Letné)
Plány velkých územních celků podléhají posouzení vlivů na životní prostředí – Praha se prohlásila za jeden sídelní útvar, tedy za jednu obec, která nepatří do žádného velkého územního celku a nepřipustila tak zhodnocení vlivů svého dopravního systému na životní prostředí.
Obdobným trikem
se Praha vyhnula posuzování EIA na městské komunikace: nejvíce zatížené silnice
České republiky,
které svými parametry odpovídají rychlostním komunikacím, prohlásila za sběrné místní
komunikace a odmítla na ně zhotovit dokumentaci EIA.
(Srovnání
parametrů městského okruhu s místními rychlostními komunikacemi viz
příspěvek Štěpána Boháče Městský okruh − dálnice uprostřed města.)
K výhradám vůči dopadům na životní prostředí a
urbanistickou strukturu města se později připojily pochybnosti o slibovaném dopravním účinku. Je opravdu možné
ochránit cenné historické jádro tím, že na jeho okraj přivedu další vozidla? Není chyba přivést kapacitní průtah
městem až na okraj Pražské památkové rezervace? Pokud se řidiči nabídne cesta
po kvalitní a kapacitní městské komunikaci těsně kolem historického jádra
Prahy, není jeho racionální odpovědí takovouto nabídku využívat? Je rozumné
nabízet řidičům zkratku přes město? A ti, kdo v centru mají cíl – je vůbec
rozumné lákat je v autu až na okraj Pražské památkové rezervace? Nebylo by
lepší investovat do záchytných parkovišť, zkvalitnění městské hromadné dopravy
a regulací individuální automobilové dopravy a poskytnout tak řidičům dostatek
důvodů, aby přestoupili na městskou hromadnou dopravu?
(Investiční
možnosti města viz příspěvek Štěpána
Boháče
Ekonomické aspekty dopravního
řešení Prahy.)
Nepřenáší kapacitní komunikace problém i na navazující
uliční síť? SJ magistrála znamená kromě znehodnocení kvalitní obytné zástavby v Mezibranské,
Sokolské a Legerově ulici i hustý provoz v Rumunské, Vinohradské, Ječné,
Žitné atd. – je zřejmé, že sběrné komunikace přenášejí
dopravní zatížení i do okolní zástavby. Není lepší regulovat dopravu již na
vjezdu do města a ve městě výrazně zvýhodňovat městskou hromadnou dopravu?
Dosavadní regulací pronikání automobilů do města byla
dosud omezená kapacita ulic. Pokud se zlepší nabídka a zvýší se kapacita
komunikací vedoucích k centru, zvětší se i tlak na vnitřní město. Brání se
město invazi automobilů dostatečně? Je správné čekat s regulací až na
dobu, kdy bude všechno dokončeno? A kdy by se tak mělo stát? Opravdu máme čekat
až do roku 2020?
Obrázky z Pražské památkové rezervace – Jilská, Štupartská, Husova
Dopravní zátěže, které slibují modely ÚDI a ÚRM po
dokončení všech staveb, by nás měly upřímně vyděsit. K stávajícímu počtu
vozidel v ulicích přibývají ještě mohutné dopravní proudy v podzemí
městského okruhu a na rozšířených radiálách. Modely správně zachycují problém
dopravní indukce: Zlepšete nabídku a lidé budou systém více využívat. Platí to
samozřejmě nejen pro silnice, ale i pro kolejovou, pěší a cyklistickou dopravu.
(O
jevu dopravní indukce a zkušenostech ze zahraničí viz příspěvek Petra Kurfürsta
Kdo seje silnice, sklízí auta.)
Závislost závažnosti následků dopravních nehod na rychlosti
O vyjasnění se občané snažili nejprve hned po politických
změnách. Výsledkem práce skupiny
nezávislých expertů byla doporučení přednostní výstavby silničního okruhu –
propojení systému dálnic a rychlostních komunikací mimo rostlé město – a redukce systému radiálních komunikací.
Obdobné principy jsou obsaženy i v
Zásadách dopravní politiky
hl.m.Prahy.
Další
připomínky
předložila občanská sdružení při
zpracování konceptu Územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy,
ovšem jejich připomínkami k dopravní koncepci se zpracovatel seriózně
nezabýval. Od té doby se datuje spolupráce občanských sdružení na připomínkách
k nejpalčivějším problémům – dopravě,
ztrátě zeleně a suburbanizaci. Neochota zodpovědět věcné dotazy
položené v peticích
Petice za záchranu Stromovky a
Letné a Město pro lidi zvýraznila potřebu zabývat se pozadím nezdůvodněných rozhodnutí. K třem
uvedeným tématům tak přibylo téma kvality rozhodování.
Externí audit ukázal
chyby v zadávání veřejných zakázek ve všech případech. Několik
lidí z pražského magistrátu odešlo po aféře firmy Navatyp, jež hojně
získává městské zakázky, a která za poloviční cenu prodala některým radním a
pracovníkům magistrátu byty v rekreačním středisku Špindlerův Mlýn, ale
problémy v této oblasti přetrvávají. Nevýhodné a nedostatečně kontrolované
investice připravují město o miliardy, které by mohlo využít ve školství,
sociální sféře, či při ochraně památek. Stoupající zadlužování města navíc
přenáší zátěž i na budoucí generace.
Investice do dopravních staveb představují nejen významnou část
pražského rozpočtu, ale znamenají i důkladný zásah do rozpočtu státu a hodnot
týkajících se celé republiky. Není možné stavět fragmenty dopravního systému,
aniž by bylo jasné, jaký cíl město sleduje. V přijatých Zásadách dopravní
politiky stojí na předních místech podpora veřejné dopravy a opatření vedoucí
ke zklidňování dopravy. Najít
alternativní řešení dopravních problémů
k současnému postupu je nejen možné, ale z hlediska trvalé udržitelnosti
a rozumného hospodaření s prostředky i nezbytné.
Jaké
možnosti
vidí dopravní odborníci viz příspěvek
Ivana Lejčara
Vyvážený dopravní systém.
Proto v souladu s přijatými Zásadami dopravní politiky, strategickým plánem a Dlouhodobou koncepcí ochrany ovzduší požadujeme a Vás žádáme o podporu těchto požadavků: |
|
|
©
Centrum SOS Praha