DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 - KOALICE SOS PRAHA
Přehled příspěvků ze semináře
Doprava v Praze – několik
nepříjemných otázek
Michaela Valentová
v úvodním příspěvku semináře shrnuje důvody, proč mnohá občanská sdružení
i další občané Prahy nesouhlasí s realizovanou dopravní politikou města – jde
zejména o neexistující regulaci automobilové dopravy v širším centru města
a s tím spojené výrazné překračování hygienických limitů pro znečištění
ovzduší a hlukové zatížení; plánování finančně nereálných kapacitních
komunikací (městský okruh a s ním spojené radiály), které do centra města
přivedou zvýšený počet vozidel a také střet zájmů a korupční prostředí svázané
s velkými stavebními zakázkami. Příspěvek končí šesti konkrétními výzvami na
adresu odpovědných politiků a úřadů.
Příspěvek Petra Kurfürsta se zabývá
dopravní indukcí a řízením poptávky po dopravě. Empirické výzkumy ze zahraničí
ukazují, že čím více silniční kapacity nabídneme, tím větší je objem silniční
dopravy nejen na této nové komunikaci, ale i v jejím bližším a vzdálenějším
okolí. Každá silniční kapacita se dříve či později zaplní, protože její nabídka
vyvolává v uživatelích dojem (celkem správný), že ji mohou svobodně využívat –
nová kapacita indukuje novou dopravu. Z toho logicky vyplývá, že chceme-li
dosáhnout snížení objemu automobilové dopravy, je účinným řešením omezovat
silniční kapacitu. Analogicky lze tyto principy
vztáhnout i na ostatní oblasti dopravy. Stejná pravidla platí pro veřejnou
dopravu, cyklistiku i pěší pohyb. Zlepšujeme-li podmínky pro kterýkoli druh
dopravy, tj. zvyšujeme jeho kapacitu a jeho atraktivitu, uživatele jej více používají.
Mária Kazmuková
z Útvaru rozvoje
hl. m. Prahy představí výsledky projektu HEAVEN, kterého se účastnilo šest
velkých měst (Berlín, Leicester, Paříž, Praha, Rotterdam a Řím), průmyslové
podniky a výzkumné ústavy z EU a CEEC. Projekt byl zaměřen na monitorování a
modelování kvality ovzduší a dále vytvoření a využití systému pro podporu
rozhodování DSS (Decision Support System), který bude schopen hodnotit vliv
aktuální dopravní situace a strategie řízení dopravy na životní prostředí. V
současnosti projekt pokračuje v dalších programech EU. Projekt AIR4EU je zaměřen
na harmonizaci monitorování a modelování kvality ovzduší a projekt CITEAIR na
přípravu společné prezentace dat o kvalitě ovzduší na evropské úrovni a
vyhodnocování opatření na zlepšení kvality ovzduší ve městech.
Městský okruh – dálnice uprostřed
města
Štěpán Boháč na konkrétním příkladu plánovaného úseku městského okruhu Myslbekova – Pelc-Tyrolka ukáže slabiny současné koncepce rozvoje silničních komunikací. Na uvedené trase hodlá pražský magistrát postavit tunely s parametry rychlostní silnice a s průjezdem přes 100 000 aut denně, pět velkých mimoúrovňových křižovatek a několik velkokapacitních parkovišť. Průraz centrem města po samém okraji památkové rezervace bude mít ještě zhoubnější účinky než magistrála. Výsledky modelového zatížení zpracovaného při přípravě územního plánu v roce 1998 i výsledky z let 2000-01 prokázaly, že uvedená část MO přivede ohromné množství projíždějících automobilů nejen do blízkosti Pražského hradu, ale i na řadu navazujících komunikací obytných čtvrtí Prahy 5, 6, 7, 8 a 9. Již dnes jsou v uvedených ulicích přípustné limity hluku a znečištění ovzduší překračovány.
Příspěvek
architekta
Ivana Lejčara má motto: „veřejná hromadná
doprava řeší ekologické a prostorové problémy ve městech“. Prvním pilířem
vyváženého dopravního systému je společná práce urbanistů a dopravních inženýrů
„nad jedním stolem“, kde koordinovaně řeší problematiku druhého a třetího
pilíře. Druhým pilířem je redukce automobilové dopravy a třetím pilířem masivní
podpora veřejné hromadné dopravy. Základním prostředkem k dosažení cíle je
veřejná doprava konkurenceschopná kvalitou poskytovaných služeb individuální
automobilové dopravě, humanizace uličních prostorů a rozvoj cyklistiky.
V příspěvku jsou uvedeny konkrétní návrhy změn a ukázky praktické realizace v
zahraničí.
Ekonomické aspekty dopravního řešení Prahy
Štěpán Boháč
analyzuje
investice do výstavby komunikací od roku 1998. Nadřazená komunikační síť se dle
platného Územního plánu (ÚP) skládá ze Silničního okruhu, Městského okruhu a 7
radiál. Podle ÚP Prahy z roku 1999 výstavba tohoto systému měla stát 88 mld. Kč.
Oproti nákladům uváděným v ÚPn však dochází ke značnému nárůstu nákladů staveb
během jejich investiční přípravy i během vlastní realizace.U severozápadního
segmentu MO byly v roce 1999 v ÚP uvedeny náklady 8,8 mld. Kč. Ale již během
zpracovávání dokumentace a územního řízení se oficiální odhad zvýšil na 21,9
mld., tj. na dvaapůlnásobek. I v případě Silničního okruhu se ukazuje, že
náklady na výstavbu byly v ÚP hrubě podceněny. Pozoruhodný je rozdíl mezi
náklady udávanými v Návrhu rozvoje dopravních sítí ČR, zpracovaného MDS v roce
2001 a v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 – ačkoli se
jedná o úzce provázané instituce, publikované v rozpětí několika měsíců, odhady
nákladů se liší se o desítky procent! Autor také analyzuje ekonomické aspekty
rozvoje veřejné hromadné dopravy a poukazuje na finanční neudržitelnost další
výstavby metra. Alternativou je rozvoj lehké kolejové dopravy.
Tomáš Kramár uvádí konkrétní
příklady manipulace s veřejnými zakázkami (nejen) v oblasti dopravy, popisuje
pražské klientelistické sítě a vysvětluje mechanismus využívání mandatářských
firem při realizaci veřejných zakázek. Hlavními aktéry (abecedně) jsou Dopravní
podniky v čele s generálním ředitelem Milanem Houfkem, Inženýring dopravních
staveb (IDS) a jeho ředitel ing. Kvasnička, Odbor městského investora (OMI) a
jeho bývalý ředitel Jozef Macko, dále radní pro dopravu Radovan Šteiner, který
je předsedou dozorčí rady IDS. Zvláště pikantní je případ nevýhodného prodeje
akcií IDS jeho top managementu v letech 2001 a 2002 a z toho
vyplývající monopol IDS pro veřejné zakázky od Dopravních podniků.
Právní pohled na dopravní stavby
Pavel Černohous ukazuje na přípravě
projektu městského okruhu Myslbekova – Pelc-Tyrolka porušování zákonů ze strany
odpovědných úřadů a vysvětluje i důvody tohoto stavu. Úředníci magistrátu
přistoupili na výklad navrhovatele, podle něhož je městský okruh navzdory svým
technickým parametrům i funkci místní komunikací, a odmítli uskutečnit
posouzení vlivu stavby na životní prostředí. A důvod – například ten, že
navrhovatel stavby je faktickým nadřízeným úředníků odpovědných za proces EIA a
vedení územního řízení. V druhé části příspěvku vyvrací autor mýty o tom,
jak občanská sdružení „zdržují“ územní a stavební řízení a dokládá to na
příkladu harmonogramu EIA a územního řízení k části silničního okruhu.